Eveline keerde terug naar HZ om er zelf les te geven.
Jij studeerde aan de HZ en nu werk je er als docent Verpleegkunde. Hoe is dat gegaan?
“Ik heb HBO-V gestudeerd op de HZ en ben in 2002 afgestudeerd. Ik heb de duale variant gedaan, dus werken en leren. Ik werkte tijdens mijn studie op allerlei afdelingen in ziekenhuis Lievensberg. Na mijn afstuderen koos ik ervoor om in de psychiatrie te gaan werken. Ik wilde namelijk graag persoonlijke aandacht aan patiënten kunnen geven, gesprekken kunnen voeren. Daarna werkte ik nog op de afdeling verslavingszorg van Emergis en als leidinggevende bij SVRZ.
Een HZ-collega maakte mij enthousiast voor het vak van docent bij de HZ. Zo is het balletje gaan rollen. Nu werk ik met heel veel plezier en enthousiasme bij de HZ bij zowel de voltijd- als deeltijdopleiding Verpleegkunde.”
Welke vakken geef je?
"Ik ben docent van verschillende leeruitkomsten zoals 'bevorderen van gezond gedrag', 'ethische dilemma's in de zorg' en 'klinisch redeneren in de praktijk en reflectie daarop'. Het zijn voornamelijk leeruitkomsten die studenten in het eerste jaar volgen. Goed contact met de studenten, persoonlijke begeleiding en het bespreken van praktijkvoorbeelden vind ik hierbij erg belangrijk. Ik vind echt dat wij de visie van 'persoonlijke hogeschool' waarmaken. Ik krijg dit ook terug van studenten, ze geven aan de persoonlijke benadering en samenwerking erg te waarderen."
Welke verschillen zie je tussen de voltijd- en deeltijdopleidingen?
"Die verschillen zijn best groot. Bij voltijdstudenten ben je voor een groot gedeelte ook bezig met het aanleren van de beroepshouding en vorming. Deeltijdstudenten zijn al in dat beroep bezig en willen een stap omhoog maken. Je bent dan niet bezig met het aanleren van een beroepshouding, want die hebben ze al. Je bent met de deeltijdstudent meer bezig met diepgang, hoe pak je bepaalde zaken aan in je werk en kun je dingen eventueel anders doen. Deeltijdstudenten hebben eigenlijk al ontzettend veel kennis in huis. De betrokkenheid naar elkaar is ook erg groot, je merkt dat dat snel ontstaat vanuit de professionaliteit die de deeltijd HBO-V student al vanuit de praktijk heeft."
Hoe blijf je up to date in jouw vakgebied?
"Ik ben van mening dat je je hele leven leert, dit stopt nooit. Blijf vragen stellen en jezelf verdiepen. Vraag collega's ook om feedback, denk niet dat je inmiddels alles wel weet. En stel jezelf regelmatig de vraag waarom je dingen doet zoals je ze doet, is dat nog wel het juiste? Innovaties in de zorg volgen elkaar in rap tempo op, wellicht werkt een nieuwe methode veel beter. De leeruitkomst 'kwaliteitsverbetering in de praktijk' sluit hier ook perfect op aan. Heel mooi om te zien welke innovaties er door studenten worden onderzocht en geïntroduceerd. In de toekomst zou ik graag nog een masteropleiding gaan volgen. Welke precies, dat weet ik nog niet, ik geloof erin dat dit vanzelf op mijn pad komt, net zoals dat eigenlijk tot nu toe altijd is gegaan in mijn carrière."
Wat is jouw tip aan docenten die in een deeltijdopleiding les willen gaan geven?
"Bij deeltijdonderwijs staat leren met elkaar centraal. Deel de kennis die je hebt met studenten. In het begin dacht ik; heb ik die studenten wel wat te brengen? Ze werken al in de praktijk. Maar het antwoord is 'ja', je hebt ze zeker wat te brengen. Wat mijn tip is: luisteren naar wat de vragen en wensen van de student zijn in zijn/haar leren en van hieruit aan de slag gaan, dat maakt het succesvol. Deeltijd is samen doen! Ik leer zelf ook enorm veel van de deeltijd studenten, dat vind ik heel waardevol. En nog een tip: geniet ervan. Docent zijn bij deeltijd kost geen energie, maar gééft energie.”
Ook werken bij HZ?
Binnen de HZ zijn er veel mogelijkheden in veel verschillende vakgebieden. Van docent tot conciërge, marketingmedewerker, ICT’er, P&O-adviseur of financieel manager: samen dragen we bij aan een betere, duurzame wereld.
Bekijk onze vacatures